torsdag 11. februar 2010

De viktige spørsmålene - hva?

I religionene spiller dette spørsmålet den største rollen av alle. Det kan handle om hva Gud kan eller ikke kan, men som oftest handler det om hva mennesker kan og ikke kan gjøre. Det finnes massevis av regler og bud som setter grenser for menneskelig atferd og de fleste av disse reglene tar utgangspunkt, ikke i at det er godt for menneskene å holde dem, men at Gud har sagt at slik skal det være. Ofte går man glipp av det faktum at dersom Gud faktisk har gitt slike regler, må det jo være en grunn til det, annet enn at Gud er en kontrollfrik. Les Steve McVeys innlegg til venstre for mer om dette.

For alle mennesker handler spørsmålet selvsagt om mye mer enn dette. Hva vi fyller tiden med, hva vi er opptatt av og interessert i, hva vi drømmer om og ønsker oss, og mer enn noe annet hva vi gjør. Det er interessant at det første man ofte sier om seg selv når man presenterer seg, er hva man jobber med. Vi henter mye av identiteten vår herfra, i alle fall synes vi å tro det. Arbeidet vårt definerer hvem vi er, i stedet for, som det kanskje skulle være, motsatt.

I bunnen av spørsmålet ligger menneskets arbeid, strev etter å få endene til å møtes, tilfredssille seg selv og andre, og kanskje også realisere seg selv og sine egne drømmer og ideer. Alt dette er naturltig for oss og noe vi er skapt til. Vi ønsker å komme opp i fram i verden og er på evig jakt etter svaret på hva som kan føre oss dit. Og vi har altså denne utholdende troen på at det vi gjør, det vi får til, det vi skaper er viktigere enn alt annet. I krsitne sammenhenger kan du til og med noen ganger høre at "Gud er avhengig av oss" og "Gud kan ikke gjøre noe uten oss". Snakk om å ha stor tro på sin egen betydning! Kanskje tid for å tenke seg om en gang til.

Evnen og lysten til å skape er noe flott og gudgitt, men den vil alltid ha begrensninger. Dette spørsmålet fører oss et stykke på vei, men tusenvis av mennesker som har fått til utrolig mye, vil likevel si at det ikke nødvendigvis førte til glede og lykke. Jesus måtte svare på dette spørsmålet også, men svaret hans er typisk for Jesus:

Da sa de til ham: «Hvilke gjerninger er det da Gud vil vi skal gjøre?» Jesus svarte: «Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: Tro på ham som Gud har sendt.»

Johannes evangelium kapittel 6, vers 28-29

Jesus besvarte deres "hva" med svaret på "hvem". Det er det som er spørsmålet.

5 kommentarer:

  1. Supert innlegg jeg tar med denne til sjefen min i vg.

    SvarSlett
  2. Men må fjerne noe som ikke skal være der

    SvarSlett
  3. Tusen takk,endelig svar på leksa^^ Haters ae fuckings loosers

    SvarSlett
  4. Takk for at du reddet eksamenen min!

    SvarSlett