søndag 25. august 2013

Bibelens vakreste fortellinger: #1 Røveren på korset

En av forbryterne som hang der, spottet ham også og sa: «Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!» Men den andre bebreidet ham og sa: «Frykter du ikke Gud, enda du har samme dom over deg? For oss er dommen rettferdig, vi får bare igjen for det vi har gjort. Men han har ikke gjort noe galt.» Og han sa: «Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike!» Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i Paradis.»

Lukas' evangelium 23, 39-43

Det finnes altså mange vakre fortellinger i Bibelen, både sett fra et  teologisk og litterært ståsted. Denne fortellingen har  likevel alltid vært den som har gjort det aller dypeste inntrykk på meg, helt fra jeg var en liten gutt. Her ramler det altså en tilsynelatende tilfeldig kriminell inn på scenen til verdenshistoriens viktigste begivenhet. Plutselig henger han på et romersk kors ved siden av Guds egen sønn. I skriften står det at han var en røver, hva nå det enn betyr. Kanskje var han en politisk opprører eller en smålig lommetyv. Det skulle ikke så mye til for å få dødsstraff på denne tiden. Så henger han der, og det siste han får høre før han trekker sitt siste pust, er altså disse evige ordene fra Jesus: I dag skal du være med meg i paradis. Det er så uendelig sterkt og så uendelig vakkert.

Sangeren Don Francisco har skrevet en sang om denne mannen. Der maler han ut historien på en utrolig måte, fra mannen våkner denne dagen til han drar sitt siste åndedrag. Hver gang jeg hører eller synger denne sangen, får jeg alltid gåsehud over hele kroppen når teksten sier: He answered me, and even then his love was undisguised. He said: Before the sun has set today, you'll be with me in paradise.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar